torsdag 19 februari 2009

Vindkraftverk

Regeringen vill utöka vindkraften från två terawattimmar till trettio terawattimmar på elva år. Det skulle innebära trettiotusen nya vindkraftverk. Hur Maria Wetterstrand inte kan tycka att det är åtminstone lite ambitiöst, är svårt att förstå. Men ännu svårare att förstå är var alla dessa vindkraftverk ska byggas. Särskilt med tanke på att ingen vill ha dem inom synhåll och att ingen, i och med den kommunala vetorätten, heller behöver ha dem inom synhåll om de inte vill. Vilket, som sagt, ingen vill.

Maud Olofsson låter förstås så positiv som bara hon kan göra, och förklarar dessutom att alla de som blir arbetslösa om Saab läggs ner kommer kunna få jobb inom den underbara vindkraftssektorn. Men jag kan ändå inte låta bli att vara lite skeptisk, och jag är inte heller bättre än alla de kommunalpolitiker som tycker att utsikten i deras kommuner skulle förstöras om det byggdes en massa vindsnurror där. Jag tycker att det kan vara rätt fint med vindkraftverk i till exempel Danmark, men om någon kom och byggde vindkraftverk på min favoritfjälltopp i Tärnaby skulle jag bli mycket upprörd.

Emma

Inga kommentarer: