torsdag 18 juni 2009

Icke-humanistiska Humanister

I tidningar, i tunnelbanan och i busskurer kan man för närvarande läsa att Gud nog inte finns. Det är föreningen Humanisterna som står bakom budskapet, och på anslagen står det även att man kan gå in på föreningens hemsida och gör ett test för att ta reda på hur religiös man är. Vilken Humanisternas syn på religion och religiösa människor egentligen är har diskuterats en del med anledning av den aktuella kampanjen. Vissa kritiker menar att Humanisterna i själva verket är lika intoleranta som den religiösa intolerans de säger sig vilja bekämpa, medan de själva naturligtvis menar att det inte är så. Hur det egentligen ligger till kan vara svårt att veta om man lyssnar till de pågående diskussionerna, men gör man det ovan nämnda testet blir bilden ganska klar.

När jag gör testet får jag veta att jag är en klockren humanist, och att jag borde ansluta mig till Humanisterna genast. Därefter gör jag testet en gång till, och svarar som en genomsnittlig religiös människa skulle kunna tänkas svara; att Gud nog finns, att jag ber till denne, att jag deltar i gudstjänster men att jag tycker att män och kvinnor är lika mycket värda, att abort ska vara tillåtet och att religion måste kunna kritiseras. Då får jag veta att jag tillhör den lilla andel människor i Sverige som är mycket religiösa, och att jag borde fundera över varför vi religiösa människor ska få lov att ha så mycket makt. Sedan gör jag testet en tredje gång, och svarar då så ärkekonservativt att Mahmoud Ahmadinejad skulle ha varit nöjd. Män är överordnade kvinnor, religion ska inte få kritiseras, homosexualitet ska förbjudas och de som gör abort ska bestraffas och fördömas. Som resultat får jag då att jag tillhör den lilla andel människor i Sverige som är mycket religiösa, och att jag borde fundera över varför vi religiösa människor ska få lov att ha så mycket makt. Det vill säga samma resultat som då jag svarade som en normal, icke-fundamentalistisk, religiös person skulle kunna tänkas göra.

Förmodligen säger detta test mer om Humanisternas syn på religion och troende människor än vad som framkommer i någon av de diskussioner som nu pågår i tidningar och på radio. Skiljelinjen mellan problematisk religion och icke-problematisk religion går enligt Humanisterna inte, vilket dess ordförande Krister Sturmark skriver i dagens DN, mellan sekulära troende och icke-sekulära troende. All religion är problematisk och därmed möjlig att sätta i samma fack, och alla typer av troende människor har ett för stort, och skadligt, inflytande i samhället.

Så Humanisterna nästa? Tack men nej tack.

Emma

Inga kommentarer: